Skuespill og teater

I denne artikkelen skal vi snakke om hva det kreves for å bli en virkelig god skuespiller, og teateret. Dersom du aldri har vært på et teater så kan det kanskje virke som mer alvorlig enn for eksempel en film på kinosalen. Det er definitivt oftest mer raffinert, og teateret har eksistert mye lengre også. Det går faktisk så langt tilbake som til antikken, og muligens enda lengre tilbake enn som så.

Teater

Skuespillerkunsten er i sentrum av teateret, selv om det også finnes andre ferdigheter og kunstneriske bidrag som kanskje blir satt litt til siden, som for eksempel kostymer, sminke og oppbygging av scenen.

Det viktigste i teateret er manuset, altså stykket, som blir skrivet av forfatteren. Ofte så gjenspeiler historien som blir skrevet et eller annet fra det virkelige liv som folk kan vurdere og tenke på.

“Hamlet” er for eksempel en tragedie skrevet av Shakespeare hvor hevn og korrupsjon er et sentralt tema. Det handle om en gutt som har et ønske om å hevne seg på sin onkel Claudius. Claudius drepte faren til gutten og giftet seg med moren hans. Dette er et av hans mest populære stykker og spilles til den dag i dag.

Teateret lar oss beundre og fordype oss i forskjellige emner som kan være både realistiske og metaforiske for menneskets atferd og skjulte ønsker. Det skal være med å gi oss et slags innblikk i oss selv. La oss se nærmere på skuespilleren og hans eller hennes kunst.

Skuespilleren

En god skuespiller skal kunne skifte seg selv på kommando til å bli den personen som han eller hun forestiller seg at de er. Dette kan være ganske vanskelig, og det er ikke nok bare å mime med ansiktet sitt eller kroppen. Det fysiske skal være et resultat av hvordan skuespilleren skifter sin egen innstilling i både sinn og sjel.

Det skal selvfølgelig hjelpes til med sminke og kostymer, og dersom du skal spille en person som for eksempel har skjegg så kan det også hjelpe deg å gro et ekte skjegg. Dersom du skal spille en gentleman så bør du også ble pleie deg som gents gjør.

De beste skuespillerne later ikke som om at de blir en annen person. De klarer faktisk å bli en annen person i et øyeblikk. Mange sliter med dette, og det finnes for eksempel en teknikk hvor man skal være den personen man skal spille i sitt daglige liv hele tiden. Dette kalles “method acting” og blir brukt av mange kjente skuespillere den dag i dag.

Følelsene må også komme fra en ekte plass, og det beste gjør er at de bruker sin egen personlige kilde til disse følelsene og blander det inn i den psykologiske innstillingen som de estimerer at personen de spiller ville ha hatt. Det kreves helhetlig kunnskap om mennesker.

Rebecka Author